Världens bästa mamma

 

Idag på jobbet kom det tre kvinnor från Kuriren och SVT Norrbotten och ville intevjua mig om min mammas cancer. Dom skulle vidare till mamma, Rolle och Edith och intervjua dom egentligen, men dom ville ha mina tankar om detta också. Och självklart ställer man upp =). Blir tydligen både i tidningen och på TV, vet inte riktigt när detta kommer med jag gissar på i oktober (rosa bandet-månaden).

 

Jag fick berätta ganska mycket om hur det är för mig, som dotter, att leva med en mamma som har cancer och jag tänkte dela lite med er nu för jag tycker det är så pass viktigt att visa att man inte är ensam. Jag hade underbar familj och vänner som jag kunde prata med, men försökte alltid visa mig stark för mamma. Jag tror aldrig ens jag grät inför mamma, det höll jag för mig själv. Idag är ju mamma min förebild och min bästa kompis, men jag har alltid försökt vara stark inför henne. Idag finns inte en sak i världen jag inte kan berätta för mamma!

 

En av mina bästa kompisar förlorade sin mamma i denna grymma sjukdom och där har man också lärt sig mkt. Både jag och hon har funnits där för varandra och det är så otroligt viktigt att prata med någon. Och även att berätta för sina nära och kära hur mkt dom betyder för en, man vet aldrig när det är försent!

 

Jag var 16 år, skulle fylla 17 den sommaren, då mamma och våran familj fick bomben släppt på oss att mamma hade bröstcancer. Jag tror inte ens jag fattade då, vad det ens innebar. Den sommaren var fruktansvärd, mamma for fram och tillbaka till Umeå, för strålbehandlingar etc..och jag tror det var då man fattade det. Och då hon sen började tappa håret så insåg man: Mamma har cancer!!!... Edith var ju ännu liten och världens bästa solstråle. Jag tog hand om henne mkt då och hade det inte varit för henne hade man nog brytit ihop. Hon var verkligen helt underbar. Sen blev mamma frisk-förklarad från bröstcancern och vi levde vidare lyckliga.

 

Sen efter återbesök som var bra trodde vi att detta var över...men pga av läkarmisstag så hade dom missat att knölen som togs bort var hormonkänslig och mamma fick veta att hon hade metastaser i skelettet!!! Fy fan...då vart man både jävligt förbannad och ledsen. Man hann tänka: Vad fan har vi gjort för att förtjäna detta??

 

Men mamma är världens kämpe och med alla mediciner som hon tar lyckas hon hålla det i schack! Man vet aldrig vad framtiden utvisar, men jag har hopp och jag vet att mamma fixar allt! Visst hör du det mamma: du ska leva minst 100 år till ;)

 

Kolla gärna in mammas historia!

 

Jag hojtar till då jag får veta när det sänds på TV eller i tidningen.

 

 


Kommentarer
Postat av: EVA

Älskade barn...



Jag ger mig inte så lätt...107 satsar jag på...hihi ! Då kan jag fira 100 år sen första månlandningen :D !



Och jag tror det var 24 Norrbotten...inte svt24 !



***

J Ä T T E - B A M S E - K R A A A M !!!



2009-08-28 @ 19:13:44
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Postat av: Eva

Oj vad fint skrivet!! Kram

2009-08-28 @ 20:08:16
URL: http://evasvardsudd.blogg.se/
Postat av: Frida

Jaha.Då sitter jag här och gråter.....

Jag röstar också på 100 (eller 107)

Kram!

2009-08-29 @ 01:32:40
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se/
Postat av: Madde

Då var tårkanalerna öppna igen då...Jag absolut ÄLSKAR den bilden av Eva och Edith. Men det vet du;) och jag hoppas att du vet att du är en av mina bästa vänner och jag är så tacksam för att du finns! KRAM =)

2009-08-29 @ 09:22:39
Postat av: Tina

Oj vad jag blev tårögd nu. Fint skrivet Cissi! :)

2009-08-29 @ 12:52:20
Postat av: Tina

Tyvärr så är de ju extremt många som får denna hemska sjukdomen! Och självklart ska den ta sådana som verkligen inte förtjänar det...Eva är en pelare som inte kommer att vika sig för denna skit:P Så jag skulle lätt gissa på 110år. Vi får inte absolut glömma Marianne som är väldigt saknad av många människor:)kram på er allihopa!

2009-08-29 @ 15:57:40
URL: http://tinalind.blogg.se/
Postat av: EVA

Blir tisdag den 15 här :) Passar bra för både frida och Liza...

Så boka in det :D !



***

K r a a a M !

2009-08-29 @ 20:02:33
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Postat av: Monica

Vad fint skrivet! Cancer är verkligen ingen lek. Det är en sån fruktansvärd sjukdom.. Pappa dog ju i november förra året i lungcancer som spottat ut en massa metastaser överallt. Det var verkligen en jobbig tid och att förlora en som står en så nära går aldrig att beskriva.

Din mamma är och har varit en riktig kämpe, så skönt att hon mår så bra trots allt. Tur att det finns bra mediciner!

Kram på er!

2009-08-29 @ 21:58:36
URL: http://moonkan.blogg.se/
Postat av: Carro (korpen)

Shit vilken resa hela eran familj måste gjort inte någon rolig historia. Sitter med tårarna i ögonen jättefint skrivet! Kram

2009-08-30 @ 17:58:23
Postat av: Magda

Heei!

Nu har vi oxå hittat hit.. =)

Åhh vilken fin berättelse både du och din mor skrivit.. Jag känner både glädjen och sorgen ni har varit med om.. Det är tufft..Jag känner igen mig ..

Med envishet och styrka kommer man långt!!



Fantastiskt fin bild.. den säger faktiskt mer än tusen ord!



Kul att få inhandla lite bebisgrejjer.. Måste komma förbi och hälsa på nån gång.. och se hur ni har det i "storstan" =)

Många kramar från oss..

Magda Pv

Vilgot & Alva

2009-08-30 @ 23:03:16
URL: http://vatto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0